Абдибаева Аягоз Серікқызы,
«Балдырған» бөбекжайы КМҚК тәрбиешісі,
Жамбыл облысы, Жамбыл ауданы
Екінші кіші жас (3-4 жас) тобының
балаларына арналған «Байқампаздар»
вариативтік компонентінің бағдарламасы
Қазіргі таңда мектепке дейінгі екінші кіші жаста ерекше назар аударатын тәрбие түрі-сезім тәрбиесі. Сезім тәрбиесі алдымен қоршаған ортадағы болмысты қабылдау мен түйсікке негізделеді.
Ең алдымен таным көзі-сезім арқылы қабылдауы, бала өз тәжірибесінен бақылап, көріп тануынан тұрады. Сезіну процесі кезінде бала бір нәрсені немесе заттың қасиетін, құрылымын таниды.
Баланың логикалық ойлау түсінігі ең алдымен ,оның сезінуі мен байланысты. Баланың танымдық түсініктерді дұрыс меңгеруі, баланың дамуы, жасерекшеліктеріне байланысты болып табылады. Қазақ халқының ұлттық ойындарының көбі табиғи заттармен ойнауға негізделген. Шаруашылығы мал шаруашылығына негізделгендіктен қазақ халқының ұлттық ойындары да осыған икемделеді. Әсіресе, қойды көп өсіргендіктен, балалар ойынының көбі қой асығымен байланысты болып келеді. Сондықтан асық ойындары ұлттық ойындарының ішіндегі арыдан келе жатқан көнелерінің бірі болып табылады. Асық ойыны баланың жастайынан жүйке жүйелерін шыңдап, оларды дәлдікке, ұстамдылыққа, байсалдылыққа тәрбиелейді. Бұл ойынның еңбектеген баладан, еңкейген кәріге дейін ойнайтын түрлері болған. Біз солардың ел есінде сақталған үлгілерін келтіріп отырмыз.
Біріншіден асықтарды құрастыру әдісін пайдалана отырып, балалармен бірлесе құрастырудың түрлерін жасауға болады.
Екіншіден ұлттық асық ойындарын жаңа заманға сәйкестендіріп ойнауға болады. Мәселен, алшы ойынында дәл ережедегідей асықтарды қаз-қатар тізіп қойып, атуға болады, алайда ойынға қызығушылық арттыру үшін асықтардың үстіне тәтті кәмпиттерді қойып атсақ, атылған асықтың үстіндегі кәмпит соныкы болмақ екенін айтып ойынға қызықтыру.
Сенсорлық ұғымдармен жалғасатын бұл ұйымдастырылған оқу қызметі, сенсорлық ұғымдарды қалыптастырудың алғашқы баспалдағы деп ойлаймын. Мектепке дейінгі екінші кіші жас тобында сезімдік және құрастыру жұмыстарын орындау барысында баланың сенсорлық ұғымдар жөніндегі түсініктері қалыптасады. Мектеп жасына дейінгі балалардың сезімдік эталондарды игеруі балабақшада тәрбиелеу мен білім бағдарламасында көрсетілген геометриялық пішіндермен, түстер мен танысудан басталады. Мұндай танысу негізінен көпшілік қабылдаған үлгілерден басталады да, тиімді іс -әрекеттердің көптеген түрлерін меңгеру үрдісінде өтеді. Тәрбиеші ақыл-ой, сезім тәрбиесінің міндеттерін ойын формасында қойып, оны ойынмен байланыстырады.
Бағдарламаның мазмұны: балалардың қабылдауы мен ұғымын дамыту үшін білімді меңгеру, дағдыны қалыптастыру ұйымдастырылған оқу қызметінде емес қызықты ойын әрекетінде (Алшы, Ханталапай, Тасқала) іске асады.
Мақсаты:Қазақ халқының ұлттық ойындарын сенсорлық ұғымдармен қалыптастыру жұмыстарын тереңдете үйрету (балалардың сезімдік қабылдауына,түйсігінің дұрыс бағытта қалыптасуына жағдай жасау).Міндеттері: -Балаларды бірыңғай заттарды сезімдік белгілеріне қарай (көлемі, пішіні, түсіне байланысты) топтауға үйрету; -Баланың қабылдау, ес, ойлау сияқты психикалық процестерін дамыту;
Күтілетін нәтижелер:
Нені біледі: Заттардың қасиеттерін анықтау мақсатымен оларды тексере білуге және бес түсті (ақ, қара, қызыл, сары, көк) ажырата атай білуге үйренеді;
Қандай түсініктерді игерді: Сезімдік тәрбиеде құрастыру жұмыстары арқылы үйренген сөздерін (Асықты тігіп ойнау, Тасқалау, Ханталапай, асықтарды санау, асықтарды түсіне қарай орналастыру, асықтарды салыстыр, асықтарды түсіне қарай жіптерден өткізут.б ) толық меңгеру;
Қолданады: Асықтарды, қол маторикасына арналған ойыншықтарды, түстерді және пішіндерді.
Меңгерген дағдылары мен іскерліктері: Баланың өз бетімен жұмыс істеуі;
Бағдарламаның мерзімі: Мектепке дейінгі екінші кіші жас тобында аптасына 1 рет, жылына 36 сағат,
1 жылға құрылған.
Пікір
Алынған «Байқампаздар әлемі» бағдарламасы метепке дейінгі екінші кіші жас тобының жас ерекшеліктеріне сәйкес, сенсорлық білім мен асықтарды құрастыру әдісін пайдалану негізінде балалардың ақыл-ой қабілеттерін қалыптастыруға лайықталып құрылған.
Бағдарлама мектепке дейінгі әсіресе екінші кіші жас тобында ерекше назар аударатын тәрбие түрі – сезім тәрбиесіне байланысты алынған.
Бағдарламада қызықты ойындар, шығармашылық тапсырмалар, жұмбақтар, өлеңдер, тақпақтар, мульт топтамалар жасалған.
Әртүрлі қызықты материалдарды қолдану педагогикалық үрдістің тиімділігін арттырып, баланың ақыл-ойының дамуына үлкен ықпал ете отырып, балалардың ойлауына, есте сақтауына себеп болады.
Қазір балалар ойын автоматтары, интернет сынды зиянды ойындарға әуес болып барады. Кез-келген ойын автоматтарына бас сұқсаң көбіне көп қазақтың баласын кездестіресің. Біріншіден, бұл ойындардың адам денсаулығына тигізер залалы көп. Екіншіден, баланың ойлау қабілеті, ойлау шеңбері белгілі бір жүйеде шектеліп қалады.
Ұлттық асық тарихын ұмыт қалдырмай, жаңашыл леппен ойындар ойлап табу да әрбіреуіміздің қолымыздан келері хақ. Асық – таусылмас мұрамен қатар, таусылмас қазына деп айтар едім. Оған дәлел Б.Момышұлының айтқаны: «Асық ептілікке, мергендікке баулиды. Бұл – үлкен халықтық тәрбие »,-деп жоғарғы басшылыққа хат жазған болатын.
Бағдарламада балаларды бірыңғай заттарды сезімдік белгілеріне қарай (көлем, пішін, түсіне байланысты) топтау, әр түрлі заттарды бір сезімдік белгісі (түс, пішін, көлем) арқылы салыстыруға үйрету, сезімдік сапаларына қарайтыңдай білуге үйрету көзделген. Сезімдік материалмен жұмыс істеп, логикалық ойлауды үйренген соң бала еш қиындықсыз өзіне таныс ұғымдарды математикалық терминдерге айналдыра бастайды. Математикаға үйрену табиғи жүріп отырады.
Асықтың ерекшелігі әр түрлі іс-әрекетте бейнелеу өнерінде, құрастыру, түрлі құбылыстырды бақылау кезінде заттарды қасиеттеріне қарай білуге үйрету көзделген.
Бағдарламаның мазмұны балалардың жас ерекшеліктеріне лайықты, түсінігіне қонымды, балалардың алған әсерін тек сезім тәрбиесінің мақсатында ғана емес, сонымен бірге адамгершілік және эстетикалық тәрбиеге де пайдаланады. Осы бағдарламаны мектеп жасына дейінгі балаларды оқытуда, қолдануды ұсынамын.
Тәрбиеші: Абдибаева А
№ | Тақырыбы | Мақсаты | Сағат саны | Мерзімі |
1 | Асық | Балаларға асық туралы түсініктерін кеңейту | 1 | 07.09.2018
|
2 | Асық иірудің әдісі | Асықты қос қолдап немесе бір қолмен иіріп атуға үйрету. | 1 | 14.09.2018 |
3 | Асықтарды тігіп ойнау | Асықтарды рет-ретімен тұрған жерінен атуға үйрету | 1 | 21.09.2018 |
4 | Асықтарды салыстыр! | Асықтарды салыстыра білуге үйрету | 1 | 28.09.2018 |
5 | Асықтардың түсін ата! | Асықтардың түстерін ажырата білуге үйрету | 1 | 05.10.2018 |
6 | Көңілді қыстырғыштар | Асықтарды түсіне қарай қыстырғышпен қыстыру. | 1 | 12.10.2018 |
7 | «Асық ату» | Асық ойынының ең бір ептілікті қажет ететін тұсын үйрету | 1 | 19.10.2018 |
8 | «Түстері бойынша топтау» | Түстері әр түрлі, біркелкі заттарды екі топқа бөліп таптауға үйрету. | 1 | 26.10.2018 |
9 | Тасқала | Шеңбер бойына асықтардан пирамида құрастыруға үйрету | 1 | 02.11.2018 |
10 | Асықтарды түсіне қарай бөлу. | Асықтарды түстеріне қарай жинақтау | 1 | 09.11.2018 |
11 | Ұзын- қысқа жолдар
| Тор көздер арқылы мәреге ұзын – қысқа жолдармен жету. | 1 | 16.11.2018 |
12 | Бүк түрін шік түрінен ажыраттыру | Бүк түрін шік түрінен ажыратып жинауға үйрету | 1 | 23.11.2018 |
13 | «Мұнара құрастыру» | Асықтардан мұнара құрастыруға үйрету | 1 | 30.11.2018 |
14 | Көліктер | фетрдан қиылған көліктерге түсі бойынша асықты дөңгелектерді орналастыру | 1 | 07.12.2018 |
15 | Асық иіру | Балаларды асық иіре білуге үйрету | 1 | 14.12.2018 |
16 | Жасырын асықтар | Құмға жасырылған асықтарды тауып асықтардың түстерін ажырату. | 1 | 21.12.2018 |
17 | «Ханталапай» ойыны» | Балалардың жылдамдығын жеделдету,жүйке жүйелерін шыңдау. | 1 | 28.12.2018 |
18 | Мен сияқты жаса | Қарапайым әдіспен екі құрамды пирамида жинауға үйрету (көлемі және түсі бойынша) | 1 | 04.01.2019 |
19 | Алшы түрін тәуке түрінен ажырату | Алшы түрін тәуке түрінен ажыратуға үйрету. | 1 | 11.01.2019 |
20 | Алтын сақа ойыны | Ойын арқылы балалары ептілікке баулып сақаларды санау. | 1 | 18.01.2019 |
21 | Көңілді шеңбер | Асықтарды шеңбер бойымен бүк,шік түрлері бойынша тізбектеу | 1 | 25.01.2019 |
22 | Асықтарды балауызға орналастыру | Асықтарды түстері бойынша балауыздарға орналастыру. | 1 | 01.02.2019 |
23 | Асықтарды санаймыз | Шоттағы асықтарды санап балалардың қол моторикасын дамыту, санауға үйрету. | 1 | 08.02.2019 |
24 | Кім мерген? | Асықтарды қорапшаларға дәлдеп лақтыру. | 1 | 15.02.2019 |
25 | Дойбы | Асықтарды тәйкесінен тізіп дойбы атуға үйрету. | 1 | 22.02.2019 |
26 | Массажды қолғаптар | Асықтан тігілген қолғап арқылы балалардың қолдарына, арқаларына, аяқтарына массаж жасау арқылы бұлшықеттерін дамыту
| 1 | 01.03.2019 |
27 | Ғажайып сақиналар | Фетрдан жасалған сақиналарды асық түсіне қарай тізбектеу. | 1 | 15.03.2019 |
28 | «Саусақтар жүреді» жаттығу | Қол моторикасына арналған жаттығу жұмыстарын ұқыпты ойнауға тәрбиелеу. | 1 | 29.03.2019 |
29 | Люли сақинасы | Асықтарды реттік саны бойынша түстеріне сай топтастыру | 1 | 05.04.2019 |
30 | Біздің үй | Пішіндерге асықтарды толтыру арқылы үйдің бейнесін жасауға үйрету. | 1 | 12.04.2019 |
31 | Асықтардан пішін құрату | Асықтарды тізу әдісі арқылы әр түрлі пішіндерді құрастыру. | 1 | 19.04.2019 |
32 | Үлкен кішіні ажырату | Сиырдан қойдан алынатын асықтар туралы түсінік беріп қорапшаларға көлемдері бойынша жинау. | 1 | 26.04.2019 |
33 | Жыл мезгілдері | Фетрден қиылған асықтарды жыл мезгілдеріне түсі бойынша орналастыру | 1 | 03.05.2019 |
34 | Сыңарын табу | Бүк- шік түріне қарай асықтардың сыңарын табу. | 1 | 10.05.2019 |
35 | Бағдаршам | Бағдаршам түстері бойынша асықтарды жинау | 1 | 17.05.2019 |
36 | Асықты баудан өткізу | Асықтарды баудан түсіне қарай өткізу
| 1 | 24.05.2019 |