Алматы қаласы Медеу ауданы
«№19 жалпы білім беретін мектеп»
ағылшын тілі мұғалімі
Джексенбинова Алия Туякбаевна
Қазіргі таңда шет тілдерін оқыту барысында көрнекілікті қолдану саласы едәуір кеңейіп, оның құрал-жабдықтары күрделенді: іс-әрекет қимылдардан, суреттерден және заттардан, бейнефильмдер мен күрделі компьютерлік бағдарламаларға дейін, олардың көмегімен мұғалім сабақта және сыныптан тыс жұмыста пән бойынша объективті болмыстың фрагменттерін көрсетуге мүмкіндігі бар. Орта оқу орындарының оқушыларына арналған ағылшын тілі бойынша жаңа технологияларды пайдалана отырып қана қоймай көрнекі материалдарды пайдалану тиімді.
Оқытудың көрнекілік әдістерін қолдану Я. А. Коменский «Ұлы дидактикада» негіздеген көрнекілік дидактикалық қағидатымен негізделген. Ол баланың сезімтал тәжірибесін оқытудың негізі ретінде қарастырып, оқытуды «заттар туралы ауызша түсіндіруден емес, оларды нақты бақылаудан»бастау керек деп санады.Я. А. Коменский «дидактиканың алтын ережесін» ұсынды: «… сезіммен қабылдау үшін нені елестетуге болады, атап айтқанда: көзге көрінетін – көру арқылы қабылдау үшін, естілетін – естілетін – естілетін – естілетін – естілетін, иіс-иіс-иіс-иіс-дәмі бар, таңуға қол жетімді-таңу арқылы. Егер қандай да бір заттарды бірден бірнеше сезіммен қабылдауға болатын болса, олар бірден бірнеше сезіммен күрессін».
Шет тілін оқытуда көрнекі құралдар елтану материалын иллюстрациялау үшін, қарым-қатынасты ынталандыратын қандай да бір жағдайды таныстыру кезінде көрнекі тірек жасау үшін пайдаланылады. «Елтану» көрнекілігі қажет екеніне күмән жоқ, ол оқушыларға өзге тілді ұғымдарды түсінуді жеңілдететін иллюстрациялар мен қажетті кескіндер сияқты оларға белгілі болмыстың бір бөлігін бейнелеуге мүмкіндік береді. Алайда, көрнекіліктің рөлін тек бұған ғана жеңе алмау керек.
Коммуникативтік мотивация жасау және сөйлеуге шығу үшін көрнекілік құралдары қажет. Ауызша өзге тілді қарым-қатынас кезінде қандай көрнекілік болу керек деген сұраққа жауап берер алдында осы зерттеу үшін маңызды терминдер ұғымын қарастыру қажет: «көрнекілік» және «коммуникативтік мотивация».В. Л. Прокофьеваға сәйкес, коммуникативтік уәждеменің пайда болу үдерісі келесі схема бойынша жүреді: субъектінің қызметі – нақты шындық объектілерімен өзара іс-қимыл-ойлауды белсендендіру-ойға деген қажеттілік-коммуникативтік уәждеме. Осылайша, көрнекілік құралдары сөйлеудің мағыналық тірегін қалыптастырады. Бұл жұмысты бастамас бұрын көрсетілген сюжеттік сурет, фильмнің эпизоды, әңгіме. Осы тіректің арқасында оқушыға сөздің мағыналық мазмұны мен логикалық дәйектілігі беріледі және одан осы мағыналық мазмұнды өзіне белгілі тіл құралдарымен ресімдеу ғана талап етіледі.
Көрнекі құралдардың ең маңызды және тиімді мысалдарының бірі «Flashcards activity» — бұл берілген тақырыпқа қатысты ағылшын тілінде нақты, айқын және Елеулі жазылған немесе басылған карточкалар. Бұл әдіс тілді оқытудың барлық кезеңдерінде, барлық деңгейлер мен жасы үшін, кез келген тақырыпты оқығанда қолдануға болады. «Flash card activity» жаңа лексикалық материалды енгізу және өңдеу кезінде пайдаланылады. Бұл тәсіл немен пайдалы? Ең алдымен, ол оқу техникасын пысықтауға бағытталған. Педагог оқушыларға карточканы көрсетеді, жазылған сөзді дұрыс, дауыстап және анық айтады, » Repeat all together!содан кейін мұғалім » Repeat once again!»балалар қайтадан қайталайды. Сол арқылы оқушылардың сөйлеу аппараты» есте қалады», сөз Қалай оқылады, содан кейін оқушыларға жаңа лексикалық материалды үйрету және пайдалану оңай.
Балалардың сөз сөйлей алмауы үшін айтудың нақты ырғағының берілуі өте маңызды. Нақты болу үшін мұғалім аяқпен сүре алады. Сонымен қатар, flash cards көмегімен оқушылар сөздің дұрыс айтылуын есте сақтап қана қоймай, оның өзін есте сақтап, сондай-ақ сөздің жазылуын есте сақтай алады. Бала сөзді көрген кезде оны бірнеше рет айтады, ол оның көзімен «суретке түсіреді» және ол жадында қалады.
Мұғалім фантазиясы көрнекілік құралдарын жасауда үлкен рөл атқарады. Мысалы, әр түрлі фразалар мен өрнектерді оқып, оқушыларға шифрланған фразамен суреттерді көрсетуге болады, ал олар үйренген материалды пайдалана отырып, жағдайды сипаттауы тиіс. Мысалы, «to feel like doing something», «to be to somebody s liking» сияқты фразаларды оқып, тоңазытқышқа қарап жатқан әйелдің суреті «She feels like eating something»деп сипаттады. Ал қыз көйлек ұстап, дейді сурет «I like it!»- «The dress is to her liking».
Мұғалім фантазиясы көрнекілік құралдарын жасауда үлкен рөл атқарады. Мысалы, әр түрлі фразалар мен өрнектерді оқып, оқушыларға шифрланған фразамен суреттерді көрсетуге болады, ал олар үйренген материалды пайдалана отырып, жағдайды сипаттауы тиіс. Мысалы, «to feel like doing something», «to be to somebody s liking» сияқты фразаларды оқып, тоңазытқышқа қарап жатқан әйелдің суреті «She feels like eating something»деп сипаттады. Ал қыз көйлек ұстап, дейді сурет «I like it!»- «The dress is to her liking».
Ағылшын тілі сабағында көрнекіліктің тиімділігі мен орнын талдай отырып, біз шет тілдерін оқытуда ерекше рөл атқаратыны туралы қорытынды жасай аламыз. Көрнекілік оқу коммуникациясы процесінде өзге тілді орта әлемін үлгілейді, оқушылар тілде сөйлей бастайды және әрекет ете бастайды нақты шындық жағдайларымен ұқсас жағдайлар жасайды. Көрнекілікті қолдану баланың назарын сабаққа тартады, оны сөйлеуге ынталандырады,сабақты жарқын, қызықты етеді.Практикалық тәжірибе негізінде ағылшын тілі сабағында көрнекілік тәсілдері оқушыларға тілдік материалды аса мағыналы және үлкен қызығушылықпен меңгеруге көмектеседі деп сенімді айта аламыз. Сонымен қатар, көрнекілік оқушылардың психикалық белсенділігін жұмылдырады, ағылшын тіліне қызығушылық тудырады, меңгерілетін материалдың көлемін кеңейтеді, шаршауды төмендетеді, шығармашылық қиялды жаттықтырады, еркін жұмылдырады, ағылшын тілін үйренудің барлық процесін жеңілдетеді. Ал ең басты қорытынды-сөзге шығу, оқушылардың өз пікірін, монолог құрастыруы.