Жетекшісі:Жамбыл облысы Тараз қаласы
Б.Момышұлы атындағы
№45 қазақ классикалық
гимназиясының тарих пәнінің мұғалімі
Юсупджанов Талғат Юсупджанұлы
Ізтілеу Нұрболат Жамалханұлы
10 Г сыныбының оқушысы
Oтaршыл пaтшaлық Ресейдiң қитұрқы сaясaтының бiрi,oтaрындaғы хaлықтaрды aтa дiндерiнiнен бездiрiп, христиaн дiнiне кiргiзу бoлaтын.
1862 жылдaн бaстaп қaзaқ хaлқын шoқындыру, coл aрқылы бiртiндеп oрыcтaндыру caясаты aшық жүрe бaстaды. Oлap әлeм кapтacынaн «Қaзaқстaн» дeгeн cөздiң өзiн мүлдe өшiрiп тacтaуғa тыpыcты.Тiптi «қазақ» деген ежелгі атын бұрмалап,«қайсақ», «киргиз-кайсак», «басурманы»,
«туземцы»-, деп кемсітті. Қазақты жер бетінен жойып жіберудің талай зымиян айла-шарғысын жасады. Қазақ арасында христиан дінін насихаттау, қазақты дінінен, тілінен, салт-дәстүрінен ажыратып шоқындыру мемлекеттік саясаттың стратегиялық басымдылықтарының біріне айналды. Жалпы бұл саясат тек ғана Ресей империясына тән емес құбылыс, Еуропадағы барлық отаршыл елдердің басты саясаттарының бірі болатын.
1869 жылы Мәскеуде арнайы түрде миссионерлік қоғам ұйымдастырылады. Орыстандыру саясатын тікелей осы қоғаммен ұштастыра жүргізу қажеттігі анықталып, бұл іспен тікелей айналысатын арнайы түрде құрылған «Обрусительная палатаға» тапсырылды.1869 жылы Жетісу облысының әскери губернаторы Г.А.Колпаковскийдің қолдауымен Верныйда (Алматы) Жетісулық православие шіркеуі бауырластығы ұйымдастырылды. Қазақстанның солтүстігінде орналасқан Тобол епархиясы Қызылжарда (Петропавл), Көкшетауда, Атбасарда, Қарқаралыда, Ақмолада, Омбыда өзінің діни миссияларын ашты. Шығыс аймақта алғаш Семейде, Өскеменде, кейіннен Буконка деген казак станицасында осындай діни миссиялар құрылды. Бүкіл Батыс Қазақстан аймағы Орынбор рухани консисториясы ықпалында болды. Міне, осы діни миссиялар жергілікті халық арасында христиан дінін уағыздап, оны шоқындыру жұмысын жүргізумен белсенді айналысты. Қазақтарды христиан дініне көшіруді, негізінен, шіркеу қызметкерлері (священниктер) жүргізді. Бірақ бұл іске орыс шаруалары да, казактар да, отарлық әскери шенеуніктер де – бәрі белсенді жұмылдырылды. Сөйтіп, ХІХ ғасырдың ортасынан бастап шоқындыру саясаты қазақ жерінде жүйелі түрде жүргізіле бастады.
Сондай-ақ 1797 жылы келешек миссионер кадрларды даярлау үшін Қазан рухани академиясының ашылуы, «орыстандыру палатасы» мен «қоныс аудару кеңесін» құру – бәрі де алысты көздеген, әрі жан-жақты, алдын-ала жоспарланған, зұлымдықпен ойластырылған зымияндық шара екендігі көрінеді.
Бұл туралы алаш зиялысы Жүсіпбек Аймауытов: «Қазақтың жерін тілгілеп, келімсек мұжықтарға аударып бере бастады, тілін бұзуға, дінін бұзуға ауылный школ, миссионерлер таратты, әдет-ғұрып, салт-санасын өзгертіп, орысқа бас игізуге жаңа заман, мировой судья, крестьянский начальниктер шығарды. Қазақты ішінен тоздыруға сайлау деген шырға тастап, өзді-өзін жұлыстырып, қырқыстырды», – деп ашық айтқан еді.
Міржақып Дулатов «Оян қазақ» өлеңінде «жер кетті, дін нашарлап, хал харап боп»-, деп қазақтардың жерімен қоса дінінен де айырылып жатқанын күйіне жазады.
Отаршылдар кейде мейірімділік, қамқорлық көрсеткен болып, жетім қалған қазақ балаларын жинап, шоқындыруды да қолға алды. Бұл жөнінде мұрағатта көптеген материал сақталған. Мысалы, 1817 жылы Орал казак әскерінің казактары 17 жетім қазақ баласын бірнеше жыл жалшы етіп ұстап, біртіндеп бәрін шоқындырған. 1839-1841 жылдар арасында қазақтардың Кенесары Қасымұлы бастаған көтерілісін басу кезінде орыс әскерлері талқандаған қазақ ауылдарынан жетім балаларды топтап алып кетіп, отаршыларға жалшылыққа бөліп берген және біртіндеп олардың бәрін шоқындырған.
1887 жылы Көкшетау уезінің Щучинск станицасында Тобол және Сібір епархиясының қаржысына қырғыз (қазақ) миссиясының мектебі ашылды, оған оқуға 10 жетім қазақ баласы алынып, олар тұтас шоқындырылды. Миссионерлер шоқындыруды ойдағыдай жүргізудің тиімді бір жолы қазақтарды орыс шаруаларымен араластырып орналастыру, оларды шаруа қауымдастығына тарту, казак сословиесіне енгізу деп қарады. Миссионер Макарий Бутон станицасының жанынан жаңадан ұйымдасқан Преображен селосына
50 орыс шаруасы мен 30 жаңа шоқынған қазақ отбасын орналастырды. Міне, осындай аралас селолар Қазақстанның басқа да өңірлерінде пайда бола бастады. 1886 жылдың қазан айында Өскемен уезіндегі Букон станицасына Дала генерал-губернаторы Г.А.Колпаковский келді. Ол шоқынған 12 кедей қазақпен танысып, оларды православие дінінне көшушілерді құттықтады және әрқайсына 5 рубльден ақша үлестірді. Сол кезде үш жасар қойдың бағасы 1 рубль болған. Сондай-ақ оларға жер бөліп беру және де басқадай көмек көрсету туралы нұсқау берді. Шоқынғандардың басым көпшілігі кедейленген, сіңірі шығып, қайыршыланған қазақтар болған.
Бұл жайтты орыс әкімшілік орындары, православиелік миссионерлер жақсы түсініп,
өз мүдделеріне пайдаланды. Мысалы, Дала генерал-губернаторлығының 1889 жылғы есебінде былай деп жазылған: «Қырғыз (қазақ) қауымынан малы да жоқ, баспанасы да жоқ кедейленген адамдар шықты және шығып жатыр. Бұл бақытсыздар жергілікті зауыттарда және рудниктерде, көбінесе казактарда егіншілік жұмыстарына жалданып, тапқан жалақысына өмір сүруде. Бұл бақытсыздардың жағдайы қайғылы, өйткені далалық аймақтарда жалақы мардымсыз. Қазірдің өзінде мұндай кедейлер көп мыңдап саналады… Христос ілімін күмәнсіз қабылдайтын, міне, осы орта. Құдай ілімі жақсы өнім беретін топырақ та осы болар, бәлкім, тек жаңа шоқынғандар священник-миссионердің рухани қамқорлығынан тыс қалмауы керек. Бұл үшін осы неофиттерден (жаңа шоқынғандардан) ерекше қоныстар ұйымдастырған жөн».
Жетісу облысының әскери губернаторы Колпаковскийдің 1887-1888 жылдарға берген есебінде: жақында Семейге Алтайдан бір миссионер келіпті. Әрине, ол қазақ даласы үшін өте аз. Мен оған менің билігімдегі қазақтарды христиан дініне қабылдасақ, оларға ақшалай, заттай сыйлықтар және Букеньскийден 600 десятина жер бөлінетінін мәлімдедім (Букеньскийде бүтіндей шоқынған қазақтар тұрған). Омбының епископы миссионерлік қызметті жандандырып, қазақтарды христиан дінін қабылдауға ерекше күш салуы керек». Қазақтардың арасына орыс шаруаларын ауылдар мен қалаларға қоныстандыру мен үшін оңайға түскен жоқ. Орыстар қазақ даласына өздерінің тілін, әдет-ғұрпын және православие дінін ала келді. Мен мұны қазақтарға әсер етпейді деп айта алмаймын. Қазақтардың арасына орыстардың келуі, руларды территорияға ауыстыру және ру басшыларын қайта сайлау қазақтардың рухани болмысына, психологиясына, салт-санасына өзгерістер әкелді…
1890 жылы 27 ақпанда қазіргі Ақмола облысының Щучинск станицасында миссионерлік қос құрылды. Бұл қостың негізгі мақсаты – қазақ-татар балаларына аралас мектеп ашып, біртіндеп шоқындырып, болашақ миссионер кадрларды даярлау. Осы мақсатпен 1891 жылғы 22 шілдеде Тобыл епархиясы қазақтардың арасына өз миссиясын дамыту үшін жоспар жобасын жасады:
- Қарқаралы, Ақмола және Атбасар уездеріндегі үш миссионерлік қостарда қазақ балалары үшін мектептер ашу керек.
2. Онда миссионерлердің тұрақты өкілдері болуы керек.
3. Алғашқы уақытта миссионерлерді жергілікті священниктерден бекітіп, оларға екі жыл ішінде қазақ тілін үйренуді міндеттеу керек.
4. Уақытша миссионер мамандарды даярлайтын орын Қазан рухани академиясы болып, миссионер боламын деген талапкерлерге үш еселенген стипендия берілуі керек».
Дәл сол кезде орыс миссионерлері күн өткен сайын қазақ даласына тереңдей созылған күрес жолын бастаған болатын. Жаңадан шоқындырылған қазақтардың өмірін бақылау жұмысы орыс миссионерлері үшін оңайға түспеген сияқты. Себебі түрлі қатерге толы тынымсыз қала өмірі оларға үнемі кері әсерін тигізіп отырған. Олар көбіне бұрын-соңды ешқашан көрмеген және туған ауылдарында тыйым салынатын карта ойындарына, араққұмарлыққа, орыс үйлеріндегі жеңіл мінезді әйелдермен еркін араласу ісіне тез араласып, азғынданып, жаман әдеттерді үйреніп кететін болған .
1901 жылы 11 қарашада Верныйда (Алматы) арнайы түрде миссионерлік епархиалдық комитет құрылып, оған қаланың бас көтерер чиновниктері мен әскери қызметкерлері, купецтер кірді. Олар миссионерлік үгіт-насихатты өрістетті. Мысалы, священник В.Яковлев 1902 жылы Верныйда басылып шыққан «Из истории церковной жизни Туркестана» деген кітабында: «…Біз орыстар, осы халықтың (қазақ) арасында шынайы діни өмірдің бастауын орнатуға шақырамыз» деп жазған болатын. Сол тұста православие дінінің қасиетті кітаптабы «Інжілді» қазақ тіліне аударып, кеңінен насихаттау ісі өрбіді. 1860-1917 жылдар арасында қазақ тілінде осы діннің 72 кітабы аударылып, қазақтардың арасына таратылуы – жай нәрсе емес.
1910 жылы ІІІ Александр қоры мен қоныс аудару басқармасы қоры Сібір мен Түркістандағы шіркеу құрылыстары және мектептері үшін 400 000 рубль бөлсе,
1911 жылы – 525 000 рубль, ал 1913 жылы 110 000 рубль бөлген. Яғни Ресей империясының өлкені рухани жағынан да отарлауға қаржыны аямағаны көрініп тұр. Өлкеде православие дінін жергілікті халықтар арасында таратуда, насихаттауда миссионерлік жолға қалтқысыз берілген миссионер ғалымдар Ильминский, Остроумов, Алекторов, Васильев болса, ал осылардың тікелей орындаушысы ретінде Шестаков, Синьковский, Елисеев, Пантелеймонов, Вишняков, Комаровский атты орыс священниктерінің есімдерін атаймыз. Н.И.Ильминскийдің басшылығымен православие дінінің уағыздары татар, чуваш, қазақ, бурят, тұңғыс, мордва тағы да басқа түркі және моңғол текті халықтардың тілдеріне аударылды.
А.Байтұрсынов миссионер атаулының өткен тарихымен жете таныс әрі олармен тікелей қызметтес болуы себепті де, олар көздеген саяси түпкі мақсаттың шоқындыру мен орыстандыруға алып келерін біліп, 1917 жылғы ақпан төңкерісінің алдында-ақ:
«…Үкіметке жағымдысы – қол астындағы жұрттың жазу-сызуы, тілі, діні бір болу. Ресей қол астында түрлі тілді, түрлі дінді,түрлі жазу-сызуды тұтынып отырған жұрттар бар. Солардың бәрі тілін, дінін, жазу-сызуын орысқа аударса, үкіметке одан артық іс болмас»-деген ой қорытындысына келуінде айтарлықтай терең таным, үлкен сыр жатыр. Өйткені Ресей империясының отаршыл топтары, әсіресе миссионер ғалымдары бұратана халықтардың бір тілде сөйлеуі, бір дінде болуын қатты армандап, осы жолда талай саяси амал-айлаларды қолданып, дегеніне жете алмауына біздің бағымызға 1917 жылғы Қазан төңкерісі себеп болған еді. Ресейде билік басына большевиктердің келуімен діни саясат түбегейлі өзгерді.
Қазақ шоқынғандардың арасында алғаш миссионердің алдауына, қулығына байқамай көніп қалып, миссионерлердің берген материалдық көмектеріне мәз болып,соңынан үлкен қателік жасағанын түсініп, кері мұсылман дініне қайта оралғысы келетінін айтып, өтініш жасаушылар да көп болған. Мысалы, 1914 жылғы 15 қаңтарда Абыралы болысында тұратын Матек Идин (Матвей Ефимов) және оның әйелі Несібелі (Татьяна) Семей облысының әскери губернаторына жолдаған арыздарында 1902-1903 жылғы болған ашаршылық кезінде өте ауыр, төзгісіз халде болғандықтан жеңілтектік жасап, христиан дініне енгендерін, екі балаларын да шоқындырғанын айта келе, бірақ православие дінінің рәсімдерін ешбір орындамағандарын, жан дүниелері мұсылман болып қала бергендерін баяндай келіп, заң жүзінде қайта мұсылман болуына рұқсат етуді сұрайды. Павлодар уезінің Бастау болысындағы Сейітқазы Оразов деген қазақ шоқынған соң Василий Яковлевич Меншиков болған. Бірақ кейіннен қатты қателескенін түсініп, қайтадан мұсылман болғысы келетінін айтып арыздана келе, былай дейді:
«Қазіргі кезде қасиетті православиені қабылдағаныма қарамай, менің жан дүниемнің дегенмен де мұсылман болып қалғанын түсіндім. Сондықтан жоғары мәртебелі сізден
1905 жылдың 17 сәуіріндегі аса биік жарлықтың төрт бабына (жарлық дін бостандығы туралы болған) сәйкес мені Мұхаммедтің дініне (исламға) көшіру туралы бұйрық беруіңізді өтінемін… Өйткені ата-бабамның дінінен бас тарта алмайтыныма менің көзім әбден жетті». Патша үкіметінің отарлық әкімшілік орындары, отарлық шенеуніктер, миссионерлер қазақтарды шоқындыруды өзінің саясатының басты міндеттерінің бірі деп қараса, ал орыстардың арасынан мұсылман дініне көшкісі келгендерге қарсылық көрсетіп, кедергі жасады. Мұндайды тіптен күнә, масқара, қылмыс деп санады. Осылайша дінін ауыстырғысы келген орыстар қудаланып, қысымға түсті, айыпталды.
Мысалы, Павлодар уезінде тұратын орыс қызы Аграфена Боротухина Ниязов деген жігітпен қосылып, одан екі бала тапқанын, ал өзі мұсылман дініне көшкісі келетінін айтып, 1911 жылдың желтоқсанында уез бастығына, облыстық әскери губернаторға, Ішкі істер министрлігіне, синодқа дейін арыз (прошение) жазады. Бірақ оның арызы аяқасты қалып, ал бұл ісі күнә және қылмыс ретінде бағаланады. 1912 жылдың қаңтарында азынап тұрған аязда уез бастығы Аграфенаның екі баласын күшпен тартып алып кетеді, шоқындырады. Сонан соң оларды Вернорецкий деген қайырымдылық қоғамына тапсырады. Қазақтардың мұсылман дініне қайта оралуына отаршыл билік барынша кедергі болды.
Ресей халық ағарту министрі граф Д.А.Толстой: « …. Мұсылман мектептерінде дәріс беруді бүкіл орыс халқыны өшпенділік дәнін себуші діни фанаттардың қолына беріп қою біздің ең басты саяси қателігіміз болар»,- деп есептеген. Сөйтіп 1874 жылы халық ағарту министрлігі барлық мұсылман оқу орындарын өзіне бағындыру туралы қабылдайды. Патша үкіметінің мұсылман мектептеріне жасаған қиянаты мұнымен шектеліп қалған жоқ. 1876 жылы бұл мектептерде орыс сыныптары ашылды және осының өзі аздық еткендей, кейбір орыстандырыушы миссионерлер мемктептер мен медреселерде бұл істі кеңінен өрістетіп, келешекте оларды жай ғана таза орыс мектебінің санатынан қосамыз деген пікірде болған. Қазақстандағы патша әкімшілігінің жұмысы мұсылман мектептерінде орыс сыныптарын ашумен шектелмейді. Патшалық Ресей әкімшілігі мектептерде оқитын мұсылмандарды орыстандыру үшін білім беру ісінің жоғарыдағы басшылары оларға орыс тілін,орыс тарихы мен географиясын үйреті керек деп санайды. Әлемге аян империялық құрылыммен танысу, одан үлгі алу, сөз жоқ бүлдіршіндер жүрегінде Ресейге деген құрмет сезімін тудырадыолардың басқаша ойлауы мүнкін емес»,- делінген 1913 жылы халық ағарту министрлігіне Түркістан өлкесінің генерал-губернаторы Куропаткиннің жазған құпия хабарламасында.
Қорыта келгенде отаршылдар халықты отарлаудың екі түрлі әдісін қолданды. Бірі матариалдық тұрғыда отарлау,ол дегеніміз әскери бекіністер салу арқылы халықтың жерін тартып алу. Екіншісі рухани отарлау, яғни ұлттың тіліне, дініне және мәдени құндылықтарына тыйым салу арқылы отарлау.Жалпы алғанда қазақтар
1731-1991 жылдары Ресей отарлауының екі кезеңінен өтті.Бірінші кезең империялық кезең 1731-1917 жылдары аралығында. Екінші кезең 1917-1991 жылдары кеңестік кезең жылдарында. Кеңестік кезеңде де қазақтар діни қудалауға ұшырады. Көптеген молда, ишан, имамдар ату жазасына кесіліп, бірқатары жер аударылды. Осы уақыт аралығында қазақ халқы отаршылдықтың небір озбыр, сұрқия саясатын басынан өткізді.
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі
1.М.Дулатұлы Оян қазақ. Қазан. «Шарк баспасы»,1909 ж.
2.М.Қойгелдиев.Алаш қозғалысы.Алматы, «Санат»,1995 ж. 76 -б
3.Беляеев И. Шет аймақтардағы орыс миссиясы.Тарихи-этнографиялық очерк.-СП.,П.П.Сойкиннің басылыы. 1912 ж.
4.«Ақиқат» журналы , 1997, №3, 47-48 беттер.
5.«Қазақ» газеті , Орынбор. 1914 жыл 9 мамыр.
6.Азиатская Россия. Санкт-Петербург. 1914 г. 1, с. 239.