Home » Мақалалар » 22nd of September –Day of Languages

22nd of September –Day of Languages

Кайыпбаева  Сания  Кенесовна
Қызылорда  қаласы
Т. Есетов атындағы
№ 264  мектеп-лицейінің
ағылшын  тілі  пән  мұғалімі

                                              ENGLISH PARTY 

Aims:

To explain the importance of the holiday;

To build up an atmosphere to express students’ artistry;

To develop speaking, listening, reading skills;

To bring the students up to love the native language and respect other languages;

Aids:

Technical: Computer, hi-fi, interactive board.

Non-technical: balls, posters, costumes forW.Shakespeare, A.Kunanbaev, A.Pushkin and for Romeo and Juliette.

 P r o c e d u r e

A dance: «Merry childhood». (Pupils of the 6th “b” form)

Little poems in English language. (Pupils of the 1-4 forms)

1-жүргізуші: Dear boys and girls!

2-жүргізуші:Dear teachers and guests!

1-жүргізуші:We glad to see you here today! Welcome to the kingdom of languages.

2-жүргізуші: Армысыздар, құрметті қонақтар! Бүгінгі кешімізге қош келдіңіздер!

1-жүргізуші:Each country has its own holidays and celebrations. There is one holiday in September which is celebrated in our country. Do you know the name of the holiday?

2-жүргізуші: Иә, ол – Қазақстан Республикасының Тілдер күні. 1998 жылы 20 қаңтарда Елбасымыз Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев Қазақстан халықтарының  ұлттық байлығы – Тілді қорғау мақсатымен 22 қыркүйекті «Қазақстан халықтарының тілдері күні» деп жариялаған еді.

1-жүргізуші: Ендеше, баршаңызды «Қазақстан халықтарының тілдері күні» мерекесімен шын жүректен құттықтаймыз. Еліміз өркендеп, ана тіліміздің мәртебесі арта берсін!

2-жүргізуші:Well, there is no wealth more than language. Language is power of people.  All of us should speak many foreign languages.

1-жүргізуші: Every nation should be proud of their mother tongue.

2-жүргізуші:Yes, I agree with this idea. Besides it, we should work for the sake of our language and for the prosperity of the language.

1-жүргізуші:Then, welcome the students of the 9th “A” form to represent poems about mother tongue.

“My mother tongue”. The students of the 9th “A”.(Kuralai, Mukhtar, Gulsezim).

1-жүргізуші: And,  now the student of the 6th formPolatbaiAigerim will sing a song “Be happy!”.

A song: “Be happy!”.

2-жүргізуші: AbayKunanbaev, William Shakespeare, Alexander Pushkin are the greatest poets of their countries. Now you are expected by three great poets of the all times with their poems.

Students of the 7th form

1-жүргізуші: «Құлақтан кіріп бойды алар, әсем ән мен тәтті күй…»

2-жүргізуші: «…Көңілге түрлі ой салар, әнді сүйсең менше  сүй». Әннің құдіретін бір ауыз сөзге сыйдыра білген Абай атамыздың «Көзімнің қарасы» әнін мектебіміздің 11-сынып оқушылары Шатан Аружан мен Ержігіт Арудың орындауында қабыл алыңыздар.

1-жүргізуші: “You are the apple of my eyes”, written by Abay Kunanbaev.

A song: “You are the apple of my eyes”, written by AbayKunanbaev.The students of the 11th “b” ShatanAruzhan and ErzhigitAru.

1-жүргізуші: “…..Pity the world, or else this glutton be,

To eat the world’s due, by the grave and thee ”.

2-жүргізуші: Is it an extract from Shakespeare’ssonnets?

1-жүргізуші: Иә, бұл – әлемнің ең әйгілі  драматургтерінің бірегейі Уильям Шекспирдің 1-сонетінен үзінді болатын.  Мәліметтерге сүйенсек Шекспир                        12 трагедия, 16 комедия, 6 тарихи хроника – соның ішінде бірнеше бөліктен тұратын 4 поэма және 154 сонеттен құралатын циклдар жазған. Оның пьесалары әлемнің көптеген  тілдеріне аударылған, және де ең көп сахналанады.

2-жүргізуші: Ендеше ағылшынның ұлы ақыны саналатын Уильям Шекспирдің махаббат тақырыбында сыр шертетін ұлы шығармасы «Ромео мен Джульеттадан» үзінді тамашалайық.

1-жүргізуші: Welcome,  the students of the 10thform to perform an extract from “Romeo and Juliette”.

A sketch:“Romeo and Juliette”. The students of the 10th.

2-жүргізуші: Adilzhan, you know that in our school-lyceum we have many talented students. And some of them come here to show their gifts for singing.

1-жүргізуші: Then, let’s invite them.  A song “Wrecking ball”. Welcome Dilnaz and Sagynysh!

A song “Wrecking ball”.The students of the 8th “b”

1-жүргізуші: Knowing  of  languages is very important for us. It’s our treasure.

2-жүргізуші: And now students of 9th form will speakabout our Kazakh language.

1-student(Ғасырға): Kazakh is the official and principal native language of the Republic of Kazakhstan. It is also spoken in southern Siberia, northwestern China and northwestern Mongolia. It is one of the most widely spoken Turkic languages in Central Asia. An estimated 8 million people speak Kazakh: 6.5 million in Kazakhstan.

2-student(Жарқынай): Kazakh is a member of the Central Turkic group of languages, which is a sub-group of Common Turkic. Kazakh and the other Turkic languages are closely related to one another. Kazakh as it exists today began to take the shape in the 17th century during the Modern Turkic Period.

3-student(Нұрила): Kazakh possesses a rich and ancient tradition of oral poetry, but did not exist in any standard written form until the middle of the 19th century. Kazakh was written with the Arabic script until 1929; with the Roman alphabet from 1929 to 1940; and with the Cyrillic alphabet following Soviet occupation in 1940.

4-student(Эльонора): Тhis alphabet was modified slightly in 1954 and the Cyrillic now used employs the 33 letters of standard Russian, plus several additional symbols for sounds specific to Kazakh. Kazakh has 8 vowels, 25 to 26 consonants. Words are usually stressed on the final syllable.

1-жүргізуші: “My Bonnie lies over the ocean, my Bonnie lies over the Sea”.

2-жүргізуші:My Bonnie lies over the ocean, oh, bring back my Bonnie to me”-, a traditional Scottish folk song which remains popular in Western culture.

1-жүргізуші:Then, welcome the girls’ band of the 5th form to sing this amazing song.

“My Bonnie lies over the ocean” (Aidana, Arailym, Kalamkas)

My Bonnie lies over the ocean

My Bonnie lies over the sea

My Bonnie lies over the ocean

Oh, bring back my Bonnie to me…

Bring back, bring back

Oh, bring back my Bonnie to me, to me

Bring back, bring back

Oh, bring back my Bonnie to me.

The winds have blown over the ocean

The winds have blown over the sea

The winds have blown over the ocean

And brought back my Bonnie to me

Bring back, bring back

Oh, bring back my Bonnie to me, to me

Bring back, bring back

Oh, bring back my Bonnie to me.

1-жүргізуші: Құрметті қонақтар сіздерді Тіл мерекесімен тағы бір мәрте құттықтай отырып, еліміздің аман, жеріміздің тыныш болуын тілейміз. Аспанымыз ашық, халқымыздың татулығы арта берсін!

2-жүргізуші: Our English party devoted to the Day of Languages comes to the end. We wish bright blue sky and all the happiness in the world. See you soon!

Chorus: «May there always be sunshine»«Пусть всегда будет солнце»«Әрқашан күн сөнбесін»

 

Bright blue the sky,

Sun up on high –

That was the little boy’s picture.

He drew for you,

Wrote for you too

Just to make clear what he drew.

May there always be sunshine

May there always be blue skies,

May there always be mommy,

May there always be me!

 

Солнечный круг,

Небо вокруг –

Это рисунок мальчишки.

Нарисовал он на листке

И подписал в уголке:

Пусть всегда будет солнце!

Пусть всегда будет небо!

Пусть всегда будет мама!

Пусть всегда буду я!

 

Күн әлемі,

Көк әлемі –

Бұл суреті жас баланың.

Ақ қағазға салған оны

Жазылған бар сөзі:

Әрқашан күн сөнбесін

Аспаннан бұлт төнбесін

Қасымда болсын анам

Болайын мен де аман!

Сіз не дейсіз оқырман?

Е-мэйлыңыз жарияланбайды.