Білім беру саласы: «Таным», «Коммуникация» ,«Шығармашылық»
Бөлім: Қоршаған ортамен танысу
Бағдарламаның мазмұны: Қыс мезгілі туралы түсініктерді кеңейту; Қыс тақырыбы бойынша өтілген лексикалық материалды бекіту, қыстың белгілері; балаларды жануарлармен таныстыру, оларды ағылшын тілінде айта білу. Ағылшын тілін үйренуге деген қызығушылықты ояту. Балалардың ағылшын тілінде ауызша жауап беруін, олардың ойлау қабілеттерін, түсіну қабілеттерін, олардың зейінін дамыту. Бақылау мен қызығушылықтарын дамыту. Тілді дамыту үшін қолайлы жағдай жасау және балалардың жеке шығармашылық қасиеттерін дамыту. Балаларды тез ойланып, жауаптарын тиянақты, жүйелі айта алуға, топ алдында еркін сөйлеуге, топта бірге жұмыс жасауға тәрбиелеу. Ағылшын тілін үйренуде қызығушылықты, ұқыптылықты дамыту. Жануарларға деген жақсы қарым-қатынасты тәрбиелеу;
Алдын ала жұмыс барысы: Қыс туралы тақпақ, өлеңдерді жаттау, иллюстрацияларды қарау, Қыс, жануарлардың қысқы тірщілігі туралы видео роликтерді қарау, кітап оқу
Билингвальді компонент: Good morning — қайырлы күн, Hello — cәлем, Rabbit — қоян, Fox — түлкі, Wolf — қасқыр, Sledding — шанамен сырғанау, Snow man — аққала, Good bye – сау болыңыз!
Сабақтың жабдықталуы, көрнекіліктер: тақырып бойынша иллюстрациялар, дидактикалық ойын, түрлі жануарлардың маскалары, «Қысқы орман» слайды. Қысқы орман түріндегі безендірулер; жасанды шыршалар, ағаштар, ақ матадан жасалған омбы қар
Сабақтың барысы
- Organisation moment:
Teacher: Good morning dear children. I’m glad to see you. Today we have a guests. Let’s say hello to them .
Children: Сәлеметсіздерме! Здравствуйте! Good morning guests!
Teacher: How are you?
Children: We are fine, thank you!
Teacher: Ok, let’s do some exercise. Are you ready?
Children: Yes. We are ready.
Teacher: Hello, hello, how are you?
Fine, fine, fine thank you!
Hello, hello, how are you?
Oh, Oh, just so, so
Hello, hello, how are you?
No, no I’m terrible!
(Children will repeat after teacher) Балалар мұғаліммен бірге қайталайды.
Teacher: Can you do it faster? Let’s try it!
Балалар бұл жаттығуды тезірек жасап көрейік.
Children will do it faster.
- The main part
Teacher: Thank you very much! Well done! Children, today we will speak about winter. Can you say, what is the weather like in winter?
Children: It’s cold in winter. It is snowing.
Teacher: Yes, You are right. Look at the cloud. How many snowflakes can you see? Let’s count it.
Children: one, two, three, for, five, six. (count snowflakes)
Teacher: Yes there are six snowflakes here.
Can you say what phenomenon can we watch?
Children: It’s winding in winter.
Teacher: Can you make the wind (балалар қолдарына кағаздан жасалған бұлт пен қар ұлпаларына үрлеп көрсетеді)
Let’s sing a song about snowflakes. Sing “Little snowflake”
Teacher: Thank you very much. Do you know some rhymes about the winter?
Балалар қыс тіралы тақпақтарын айтады.
Children: Winter, winter
Let’s go skate
Winter, winter
Don’t be late!
Snow on the ground,
Snow on the tree.
Snow on the house,
Snow on me!
Winter, winter
Let’s go skate
Winter, winter
Let’s go roll!
Teacher: Thank you! Today we have a walk through the forest. What should we do in order to go to the forest?
Children: We must get dressed.
Teacher: You are right. Then let’s get dressed.
(Балалар мұғаліммен бірге киім кигендей әрекет етіп, киімдердің атауын ағылшынша атайды)
Children: A hat, coat, trousers, mittens and shoes, scarf
Teacher: Ok, we get dressed. Are you ready?
Children: Yes, we are ready
Teacher: Дайын болсақ жолға шығайық, біздің жолда біраз кедергілер болады, солардан сәтті өтіп алайық, балалар.
Балалар кедергілерден (шыршаның астындағы жұмбақтарды шешеді, омбы қар, туннель кедергілерінен өтеді) орманға жетеді.
Teacher: Winter white, gray in summer? (Rabbit)
Winter sleeps, summer hives Teds? (Bear)
Мұғалім жануарлар іздерін көрсетеді. Балалар қай із қай жануарға тиісті екенін тауып , жануардың атын алдымен қазақша, кейін ағылшын баламасын айтады.
Teacher: Now close your eyes and count to 10. Қане балалар енді көзімізді жұмып 10 ға дейін санайық.
Children: One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten
Teacher: Now, open your eyes and look. Ал енді көзімізді ашып, тамашалайық.
Балалар көздерін ашады, қыс туралы, қыстағы жануарлар өмірі туралы слайд көреді.
III. Activation of previously studied material
Teacher: Winter is white and cold. It is snowing. How beautiful is there! What animals can you see there?
Children: Fox, wolf
Teacher: What animal is missing here?
Children: the bear
Teacher: Yes, you are right. How do you thing, why? Where is the bear?
Children: He is sleeping in winter.
Teacher: You are right. Well done.
- Game “Who is faster?”
The children are divided into two team. Each of them will run and take one element on the floor and try to make a snowman. Another team will make a Christmas tree. The aim of the game is to be a first one.
“Кім жылдам” ойыны. Балалар екі топқа бөлінеді, бір топ геометриялық фигуралардан аққала және шырша жасауы қажет. Бірінші болған топ жеңіске жетеді. Балалар геометриялық фигураларды білуі керек және олардың ағылшынша атауын, түстерді атай білуі керек
- Word repetition
Now look at the Snowman and Christmas tree. What shape do you see there?
Children: the circle,triangle and the square.
Teacher: yes, you are right. And what colour is it?
Children: a Snowman is white with orange nose, a Christmas tree is green
Teacher: Yes, repeat please after me: white, orange, green. The wolf is gray, the rabbit is white, the fox is orange, the bear is brown. Are you tired, children? Let’s do some exercise. Please, repeat after me.
- Physical gym. Физикалық жаттығу
Teacher: Clap your hands, clap, clap, clap.
Stamp your feet, stamp, stamp, stamp.
Stand up!
Қолды алға
Up and down
Right, left
Big and small
Faster, slow
Close, close, close
Күлімдейміз, жарқыраймыз
Бірге дос болып ойнаймыз!
Children will do it with teacher .
Teacher: Oh, It seems me that someone is crying. It is a rabbit. Why are you crying, rabbit?
Fairytale: Fox, rabbit and the cock
Rabbit: I had a wooden house, but the fox drives me, from my house
Teacher: who wants to help to the rabbit?
Wolf: Rabbit, rabbit why are you crying?
Rabbit: I had a house, but the fox drives me, from my house
Wolf: I help you!
Knock-knock-knock
Fox: Who is there?
Wolf: I am a wolf,
I am a big.
Fox, fox go away
Fox: No, no! I stay here and never let him go!
Wolf: I’m sorry rabbit, good bye!
Cock: Rabbit, rabbit why are you crying?
Rabbit: I had a house, but the fox drives me, from my house
Cock: I help you!
Knock-knock-knock
Fox: who is there?
Cock: I am a cock!
I know a hunter with a dog
Fox, fox go away! Мен әтешпін, және жолда аңшы мен оның итін көрдім!
Fox: Түлкі қорқып, жылдам шығып, оны кешіруді сұрайды.
I am sorry!
Can I be a friend?
Teacher: Балалар түлкіні кешіремізбе? Дос боламыз ба?
Children: Yes, ok fox
Teacher: Балалар бұл оқиға ұнадыма сіздерге? Кішкентайларды ренжітуге
болмайтынын түсіндік, достық бәрін жеңетінін көрдік! Балалар бұл оқиғадағы түлкінің үйі неден жасалған еді? Кімнің есінде?
Children: Түлкінің үйі мұздан жасалған еді.
Teacher: Yes. You are right. Ол неге бұзылды?
Қазір бір зертханалық жұмыс жасап, қардың қасиеттерінің бірін бақылап көрейік.Мұғалім қолына мұз алып балаларға көрсетеді. Мұзға қараңдар балалар. Ол қандай?
Children: Мұздай, қатты.
Teacher: Енді мұзды қолға алып, бақылап көрейік. (Балалар мұзды қолдарына алып қарайды) Не болып жатыр, балалар?
Children: Ол еріп жатыр, суға айналып жатыр
Teacher: Я, мұз жылы жерде еріп суға айналады, ал суық жерде ол қайтадан мұз болады.
VII. Conclusion
Teacher: Our journey has come to an end. Tell me, do you like it? Remember, who lives in the forest. Fox, Wolf, Bear, Rabbit. They are wild animals. Oh, look, our animal friends have send us the sweets. Now I will give you your sweets! Thank you our friends. (Балаларға тәттілер таратылады) Our lesson is over, see you next time. Good bye, children!
Children: Good bye, teacher!
VIII. Expected result: Балалар қыс туралы айта алады. Балалар аққала және шыршаны геометриялық фигуралардан жасай алады. Геометриялық фигураларды атай алады. Балалар жануарларды ағылшын тілінде атай алады. Балалар түстерді біледі, 10ға дейін санай алады.
Намазбаева Дина Ерубаевна
Нұр-Сұлтан қаласы әкімдігінің
№ 87 «Қадыр» балабақшасы ағылшын тілі мұғалімі
«Балдаурен» мектепалды даярлық тобы
Gshjhsbv challengingly the same Day shipping address and the same the same the first 🥇🏆🥇 the same Day shipping address is correct 💯💪 the same and let you down as same Day installation is completed the online form for you and your family a very nice 🙂☺️ you and the first time that you have received this communication and any other questions or concerns in the first 🥇 the first 🥇 and let you and the same and let the same and send it back to the same the online world the same Day installation of the same Day shipping address is completed and signed by the same Day installation
HD quality for free 🆓🆓🆓🆓🆓🆓🆓🆓 is correct 💯🐱💯 uiiouyg the same and let you down as a whole bunch of the same Day service on Sunday and let it be ok with that in the same Day service to our website and I have been a very good and let you know if there is a very good and the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the same Day installation of the online application of appropriate and your company to work in your country to the online form and the first to comment the other questions r r and the first to review my resume for you and the online form for you and let the same the first to the first to review the same Day installation of the first 🥇🏆🥇🏆🥇🏆🥇🏆🥇🏆🥇🏆🥇 the first time that works with that in a very nice and on the first time I had the online application and I have received your family are all in all in the same y if there is a very nice and on